Om projektet

Evaluering af de naturfaglige kompetencer i folkeskolen (NATKOM) er et forsknings-, udviklings- og til dels kompetenceløftprojekt, som vil udvikle nye evaluerings- og prøveformer, der bedre kan vurdere grundskoleelevers kompetencer i naturfag.

Siden 2014 har man i danske grundskoler arbejdet målrettet med at styrke elevernes naturfaglige kompetencer. Imidlertid er de fleste evaluerings- og prøveformer ikke fulgt med udviklingen og er stadig designet til at vurdere viden og færdigheder. NATKOM vil således i tæt samarbejde med folkeskolelærere søge at afhjælpe den diskrepans, der er mellem kompetencemål, undervisningsafvikling og evaluering i folkeskolens naturfaglige fag. Projektet vil derfor i et samarbejde med naturfagsvejledere og naturfaglige ressourcepersoner, udvikle og afprøve evalueringsformer, der i højere grad end de eksisterende evner at bedømme elevernes naturfaglige undersøgelseskompetence, modelleringskompetence og perspektiveringskompetence, alle i kombination med kommunikationskompetencen.

Kort over sjælland og øerne, hvor der er deltagende skole og institutioner er repræsenteret som en prik på kortet.

NATKOM-projektet er et udviklings-og kompetenceløftsprojekt som har fokus på undervisning og evaluering af de naturfaglige kompetencer i folkeskolen. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden (grant no. NNF20OC0065745) og bliver gennemført i perioden marts. 2021 - juni 2024

NATKOM-projektets overordnede og langsigtede formål er at understøtte et naturfagligt kompetenceløft gennem udvikling af anvendelige metoder, der er velegnede til at evaluere folkeskoleelevers naturfaglige kompetencer. For at sikre praksisnærhed, forankring og levedygtighed udføres projektet i tæt samarbejde mellem projektgruppen fra Professionshøjskolen Absalon og 28 særligt udvalgte naturfagslærere. I projektsamarbejdet gennemgår, planlægger, afprøver og evaluerer, vi forskellige designs til hvordan man kan evaluere de naturfaglige kompetencer. Arbejdet foregår i en vekslen mellem workshops og aktioner på lærernes skoler og på den måde er der fremkommet en række didaktiske evalueringsværktøjer, som vi ønsker at præsentere på denne hjemmeside.

NATKOM-projektet bliver ledet af lektor Jørgen Løye Christiansen, UC Absalon. Projektgruppen består desuden af følgende undervisere fra UC Absalon: John Andersson, Dorrit Hansen, Lars Bo Kinnerup, Mari-Ann Skovlund Jensen og Jørgen Haagen Petersen, samt i afsluttende fase Tore Hejl Holm-Hansen. I varierende omfang er 28 naturfagslærere repræsenterende 18 skoler involveret NATKOM-projektet som aktive deltagere i kurser og workshops og medudviklere af undervisnings- og evalueringsdesigns (se endv. Figur).